الثلاثاء، 18 نوفمبر 2008

اسمي أحمد

    قد تحدث لك , وقد تفهم قصدي حتى لو لم تكن كذلك . فقط افترض معي الآن أن اسمك أحمد . هو أحد الأسماء الشائعة التي يصعب تمييزها مفردة , لذلك يناديك أصدقائك بلقبك مباشرة مع حذف اسمك للإيجاز والإنجاز , وفي البيت تقريبا لا يذكر اسمك أمامك , فأنت "يابني " " إنت" "بص " واسمك –أيضا- محذوف مجازا . في الشارع أنت "أستاذ" "باشمهندس" "جنتل" "بيه\باشا" , و في الشارع المرء يعذر بجهله لأنه –طبعا- لا يعرف اسمك . حتى حبيبتك –على اعتبار ما كان أو سيكون – لن تناديك باسمك , فأنت "حبيبي" أو "بيبي" -مع حذف ال"ح" لتتساوى في الظلم مع اسمك- أو أي مشتقات بلاغية أخرى مراعاة لمقتضى الحال " روحي , قلبي , عيني , إيدي , رجلي .. " . حتى إن أي طفل صغير في محيط أسرتك -مازال يجاهد لكي ينطق- لا يعرف ما يناديك به سوى اسمك , ولكنه ينطقه في أفضل الأحوال "دادا" .. و أكاد أجزم أن حبيب فيروز الذي غنت له "باكتب اسمك يا حبيبي" لم يكن اسمه أحمد !
    ستقتصر علاقتك باسمك على الأوراق والتعاملات الرسمية , وفي المرات القليلة التي سيناديك أحدهم باسمك مجردا ستندهش وأنت تتذكر هذا الاسم الذي هو لك في الأساس , شاعرا بمزيج من الغربة والحنين . ستحصي السنين التي مرت عليك وكم الغبار الذي لحق باسمك , وتأخذ وقفة مع نفسك مصمما على رد الاعتبار له , فتكتب صيغة رسالة واحدة كيفما اتفق وترسلها لكل من يعرفك , ولن تعجب حين يعلم الجميع أن هذه الرسائل منك أنت تحديدا رغم أنك لم توقع أيا منها إلا باسمك مجردا .. "أحمد" .
    قد يكون اسمك منتشرا .. وقد يصعب تمييزك به مجردا , ولكنه سيرتبط بك ويلازمك , لتصبغه أنت بملامحك الخاصة وتودعه قبسا من روحك .. تقول فيروز " الأسامي كلام .. شو خص الكلام .. عينينا هني أسامينا " .

أحمد الجارحي

9 التعليقات:

عبدالله أسامة يقول...

كيفني ... شكرا

blue moon يقول...

كلامك منطقي وعندنا احنا البنات قال ايه مش بيحبوا ينادوا البنت باسمها قال ايه عيب فلما بنت بتحب تنادى على واحده صحبتها تقولها (بس بس بس بس بسسسسسس) والمفروض انها ترد عليها تقول (نونونونو) طب ليه عيب انها تناديها باسمها.
خلاص كافيه كلام
يارا مكاوي

We2am يقول...

"اسمي أحمد
و ف الليالي البرد
عمري ماشتهيت غطاكي
كان نفسي بس تكوني جمبي
و تبردي حبة صغيرين"
ده أحمد العايدى
:)
عجبني الموضوع ده فعلاً،يمكن كان جوايا و أنت اللى عرفت تصيغه..عشان كده أنا لما عرفت أحمد و محمد و كل الأسامي دي..عمري ما ندهت لحد بلقبه..دايماً كنت باقول يا أحمد يا محمد..و هما يبقوا مستغربين جداً..بس بعد كده بيعرفوا قد إيه أنا مقدرة أساميهم
ده كفاية إن محمود درويش كتب أحمد العربي
:)
مبروك يا معلمين عالبلوج :)

مــها العباسى يقول...

موضوعك جميل جدا بس انا كنت فاكرة ان البنات بس هى اللى بتعانى من المشكله دى
طلع انتوا كمان
طيب تفتكر لو لغينا الاسماء من شهادات الميلاد هاتفرق كتير
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أحمد الجارحي يقول...

عبدالله : كويس إنك اتكيفت , بس الموضوع كان قدامك من بدري محدش قالك تتلكع لحد ماتقراه هنا أول مرة
يارا : مش مسألة بنت أو ولد ومش فكرة عيب أو لأ .. الموضوع كبير .. كبير أوي
وئام : والله يعني ده شرف ليا إني قدرت أطلع الموضوع من أدغالك الداخلية .. الله يبارك فيكي يا معلمة
مها : مافتكرش لو لغينا الأسامي من البطايق هنحل المشكلة , بالعكس ساعات الأوراق الرسمية بتبقى هيا الحاجة الوحيدة اللي بتفكرنا بأسامينا .. نورتينا

محمد حويحي يقول...

احمد شوف يا احمد انا عجبني موضوع احمد جدا يا احمد

بس نهايته كانت اجمل
يعني مثلا انا ما اعرفكش شخصيا لكن يمكن كلمتك مرتين تلاته شكل بروفايلك في الفيس بوك والروح اللي فيه ما يميش معاها غير تصميم البلوج اللي انت اختارته
تحس فيهم بالدفا
احم احم
عيب ما تسرحش بعيد

الدفا ويا افكارك او وسط صورك في الفيس بوك او لما اتكلمت معاك .. كلامك وافكارك من اللي تملى العقل المهوي

LAMIA MAHMOUD يقول...

ايوووووووووووة
لاء عملت دماغ كده انا قبل ما انام على فكرة
بس اقولك حاجة بقى
انا اي حد اسمه احمد بقوله يا احمد .. مش منطقي اني انده لحد باسم غير اسمه اصلي
سيبك بقى من المعلومة السطحية تعالى نتكلم في التوريات
لا انا او لا احد
عارفة الكلام ده

أحمد الجارحي يقول...

إشطة يا لميا
ماهو أنا أحمد !

غير معرف يقول...

اسمك من ضمن حاجات كتير مفروضه عليك ممكن اللى يندهالك يقولك ياأحمد وفيه مليون أحمد بس المهم أنت مين فيهم؟
بس الفكرة جامدة يا أحمد
هذه أنا